L'innaffiatore innaffiato
L'innaffiatore innaffiato (Le jardinier, secondo il titolo con cui figurava nella prima proiezione pubblica, o L'arroseur arrosé, titolo con cui è più conosciuto) è un film dei fratelli Auguste e Louis Lumière, compreso tra i dieci film che vennero proiettati al primo spettacolo pubblico di cinematografo del 28 dicembre 1895 al Salon indien du Grand Café di Boulevard des Capucins a Parigi.
Storia e caratteristiche
La prima proiezione ebbe luogo presso il Grand Café sul Boulevard des Capucines a Parigi. In quell'occasione vi fu la prima proiezione aperta al pubblico di una serie di brevi pellicole cinematografiche (parlare di cortometraggio in questo periodo è errato, non essendosi ancora affermato il lungometraggio) dei fratelli Lumière. Tra i dieci brevi film proposti L'innaffiatore innaffiato figurava come sesto.È la prima pellicola cinematografica in cui vi è una "messa in scena" inequivocabile, con tanto di semplice trama, non dunque un documentario o la ripresa di un evento come furono le prime proiezioni dei fratelli Lumière ovvero L'uscita dalle officine Lumière (Sortie des ouvriers de l'usine Lumière) oppure L'arrivo di un treno alla stazione di La Ciotat (L'arrivée d'un train à la Gare de la Ciotat) bensì una rappresentazione costruita e non semplicemente "fotografata". Inoltre è anche la prima commedia della storia del cinema.
Trama
Il film dura circa 49 secondi ed esistono più versioni del medesimo soggetto, girate in momenti diversi, con lievi variazioni. Un giardiniere (François Clerc) sta innaffiando le sue piante in un giardino, da dietro arriva un ragazzo (Benoit Duval) che, senza farsi vedere, blocca con un piede l'afflusso dell'acqua nella canna. Stranito, il giardiniere prova a guardare all'interno della canna cosa mai potrebbe bloccare l'afflusso, al che il giovane birbone molla il piede e "innaffia" il malcapitato. Il ragazzo scappa subito e viene rincorso e acciuffato. Nella versione più antica viene portato davanti alla telecamera e sculacciato, girando intorno per far vedere bene l'azione agli spettatori; in una versione immediatamente successiva l'annaffiatore prende il ragazzo e gli molla un calcio nel sedere poi, dopo averlo portato davanti alla cinepresa, lo innaffia con la stessa pompa d'acqua.Campo e fuori campo
Si tratta di uno dei primi film a presentare un certo tipo di dialettica fra campo e fuori campo, dal momento che il ragazzo tenta di scappare al di fuori dell'inquadratura pur venendo prima acciuffato dall'innaffiatore. Il film dunque presenta quella che può essere definita come inquadratura centrifuga.Critica
Georges Sadoul:« L'arroseur arrosè non possiede le qualità tecniche de L'arrivée d'un train, ma fu la sceneggiatura ad assicurarne il successo. [...] La realizzazione tecnica non è delle migliori: la fotografia è sbiadita, l'inquadratura mediocre, gli esterni troppo pieni di fogliame e quindi confusi. » |
(Georges Sadoul, Storia del cinema mondiale, pp. 32-33.) |
« L'arroseur arrosé, che fu considerato da alcuni storici il primo film narrativo in assoluto, è la prima opera cinematografica realizzata con intenti chiaramente ludici, secondo gli schemi drammatici e narrativi della scenetta comica o della vignetta illustrata (e abbiamo infatti, tra l'altro, una storia senza parole illustrata da Hermann Vogel, pubblicata da Quantin a Parigi nel 1887, che anche nel titolo anticipa il film dei Lumière). » |
(Gianni Rondolino, Manuale di storia del cinema, p. 16.) |
Bibliografia
- Sandro Bernardi, L'avventura del cinematografo, Marsilio Editori, Venezia 2007. ISBN 978-88-317-9297-4
- Gianni Rondolino, Manuale di storia del cinema, UTET, Torino 2010. ISBN 978-88-6008-299-2
- Georges Sadoul, Storia del cinema mondiale, Feltrinelli, Milano 1964.
L'Arroseur Arrosé
L'Arroseur arrosé (also known as The Waterer Watered and The Sprinkler Sprinkled) is an 1895 French short black-and-white silent comedy film directed and produced by Louis Lumière and starring François Clerc and Benoît Duval. It was first screened on June 10, 1895.It has the distinction of being the earliest known instance of film comedy, as well as the first use of film to portray a fictional story. The film was originally known as "Le Jardinier" (The Gardener) or "Le Jardinier et le petit espiègle", and is sometimes referred to in English as "The Tables Turned on the Gardener", and "The Sprinkler Sprinkled".
Plot
Shot in Lyon in the spring of 1895, the film portrays a simple practical joke in which a gardener is tormented by a boy who steps on the hose that the gardener is using to water his plants, cutting off the water flow. When the gardener tilts the nozzle up to inspect it, the boy releases the hose, causing the water to spray him. The gardener is stunned and his hat is knocked off, but he soon catches on. A chase ensues, both on and off-screen (the camera never moves from its original position) until the gardener catches the boy and administers a spanking. The entire film lasts only 45 seconds, but this simple bit of slapstick may be the forerunner of all subsequent film comedy.Production
In the earliest years of the history of film, the cinema was used by pioneers such as Thomas Edison and the Lumières to entertain by the sheer novelty of the invention, and most films were short recordings of mundane events, such as a sneeze, or the arrival of a train. Ever seeking to innovate, the Lumières took some of the first steps toward narrative film with L'Arroseur arrosé. Given the documentary nature of existing films up until this point, a scripted, comedic film shown among these was unexpected by an audience, enhancing its comedic surprise value.It was filmed by means of the Cinématographe, an all-in-one camera, which also serves as a film projector and developer. As with all early Lumière movies, this film was made in a 35 mm format with an aspect ratio of 1.33:1.
Cast
Louis Lumière used his own gardener, François Clerc, to portray the gardener. For the mischievous boy, Lumière used a young apprentice carpenter from the Lumière factory who is variously credited as Daniel Duval and Benoît Duval (born 1881). But Léon Trotobas seems to have been the first boy to play the role in La Ciotat.- François Clerc as Gardener
- Léon Trotobas, then Benoît Duval as Boy (sometimes credited as Daniel Duval)
The poster
he poster for L'Arroseur arrosé has the distinction of being the first poster ever designed to promote an individual film. Although posters had been used to advertise cinematic projection shows since 1890, these early posters were typically devoted to describing the quality of the recordings and touting the technological novelty of these shows. The poster for L'Arroseur, illustrated by Marcellin Auzolle, depicts an audience (in the foreground) laughing as the film (in the background) is projected against a screen. It depicts the moment the gardener is splashed in the face, and is thus also the first film poster to depict an actual scene from a film.Copies and imitations
As copyright law was neither enforced nor yet well-defined for the emerging art of cinema, it was common both for competing filmmakers to reshoot a popular film short and for distributors to duplicate a film print to show as their own. Through these practices, L'Arroseur arrosé was copied several times and released under a number of different titles in both France and the US, including at least one remake by the Lumières themselves. Little is known about most of these copies, although one known remake was filmed by Georges Méliès, titled L'Arroseur, in 1896. French New Wave director François Truffaut later included an homage to the gag in his 1958 film, Les Mistons.Current status
Given its age, this short film is available to freely download from the Internet. It has also featured in a number of film collections including Landmarks of Early Film volume 1.l'arroseur arrosé - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=Kd4jSTBhYDw
28 dic 2006 - Caricato da bartnava
l'arroseur arrosé. ... L'ARROSEUR ARROSÉ / THE SPRINKLER SPRINKLED / EL REGADOR REGADO ...
Directed by
Louis Lumière | |
Produced by | Louis Lumière |
Starring | François Clerc Benoît Duval |
Cinematography | Louis Lumière |
Release dates
|
1895 |
Running time
|
45 seconds |
Country | France |
Language | Silent |
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