Visualizzazioni totali

mercoledì 21 agosto 2024

Cinema 16

 

C I N E M A

A Trip to the Moon





























 A Trip to the Moon (French: Le Voyage dans la Lune) is a 1902 French silent film directed by Georges Méliès. It's considered one ...

At a meeting of the Astronomy Club, its president, Professor Barbenfouillis, proposes an expedition to the Moon. After addressing some dissent, five other brave astronomers—Nostradamus, Alcofrisbas, Omega, Micromegas, and Parafaragaramus—agree to the plan. A space capsule in the shape of a bullet is built, along with a huge cannon to shoot it into space. The astronomers embark and their capsule is fired from the cannon with the help of "marines", most of whom are played by young women in sailors' outfits. The Man in the Moon watches the capsule as it approaches, and, in an iconic shot, it hits him in the eye.

Landing safely on the Moon, the astronomers get out of the capsule (without the need of space suits or breathing apparatus) and watch the Earth rise in the distance. Exhausted by their journey, they unroll their blankets and sleep. As they sleep, a comet passes, the Big Dipper appears with human faces peering out of each star, old Saturn leans out of a window in his ringed planet, and Phoebe, goddess of the Moon, appears seated in a crescent-moon swing. Phoebe causes a snowfall that awakens the astronomers, and they seek shelter in a cavern where they discover giant mushrooms. One astronomer opens his umbrella; it promptly takes root and turns into a giant mushroom itself.

At this point, a Selenite (an insectoid alien inhabitant of the Moon, named after one of the Greek moon goddesses, Selene) appears, but it is killed easily by an astronomer, as the creatures explode if they are hit with force. More Selenites appear, and it becomes increasingly difficult for the astronomers to destroy them as they are surrounded. The Selenites capture the astronomers and take them to the palace of their king. An astronomer lifts the Selenite King off his throne and throws him to the ground, causing him to explode.

The astronomers run back to their capsule while continuing to hit the pursuing Selenites, and five get inside. The sixth astronomer, Barbenfouillis himself, uses a rope to tip the capsule over a ledge on the Moon and into space. A Selenite tries to seize the capsule at the last minute. Astronomer, capsule, and Selenite fall through space and land in an ocean on Earth, where they are rescued by a ship and towed ashore. The final sequence (missing from some prints of the film) depicts a celebratory parade in honour of the travellers' return, including a display of the captive Selenite and the unveiling of a commemorative statue bearing the motto "Labor omnia vincit".

 In una riunione dell'Astronomy Club, il suo presidente, il professor Barbenfouillis, propose una spedizione sulla Luna. Dopo aver affrontato alcuni dissensi, altri cinque coraggiosi astronomi - Nostradamus, Alcofrisbas, Omega, Micromegas e Parafaragaramus - accettano il piano. Viene costruita una capsula spaziale a forma di proiettile, insieme a un enorme cannone per spararla nello spazio. Gli astronomi si imbarcano e la loro capsula viene sparata dal cannone con l'aiuto dei "marines", la maggior parte dei quali sono interpretati da giovani donne in abiti da marinaio. L'Uomo della Luna osserva la capsula mentre si avvicina e, in uno scatto iconico, questa lo colpisce negli occhi. Atterrando sani e salvi sulla Luna, gli astronomi escono dalla capsula (senza bisogno di tute spaziali o autorespiratori) e osservano la Terra sollevarsi in lontananza. Esausti dal viaggio, srotolano le coperte e dormono. Mentre dormono, passa una cometa, appare l'Orsa Maggiore con volti umani che sbirciano da ogni stella, il vecchio Saturno si sporge da una finestra nel suo pianeta inanellato e Febe, dea della Luna, appare seduta su un'altalena a forma di falce di luna. Phoebe provoca una nevicata che risveglia gli astronomi, i quali cercano rifugio in una caverna dove scoprono funghi giganti. Un astronomo apre l'ombrello; mette subito radici e si trasforma esso stesso in un fungo gigante. A questo punto appare una Selenite (un alieno insettoide abitante della Luna, dal nome di una delle dee greche della luna, Selene), ma viene ucciso facilmente da un astronomo, poiché le creature esplodono se vengono colpite con forza. Appaiono altri seleniti e diventa sempre più difficile per gli astronomi distruggerli poiché sono circondati. I Seleniti catturano gli astronomi e li portano al palazzo del loro re. Un astronomo solleva il re selenita dal trono e lo getta a terra, facendolo esplodere. Gli astronomi tornano di corsa alla loro capsula continuando a colpire i Seleniti che li inseguono, e cinque entrano. Il sesto astronomo, Barbenfouillis stesso, usa una corda per inclinare la capsula su una sporgenza sulla Luna e nello spazio. Una Selenite tenta di sedicizzare la capsula all'ultimo minuto. L'astronomo, la capsula e la selenite cadono nello spazio e atterrano in un oceano sulla Terra, dove vengono salvati da una nave e rimorchiati a riva. La sequenza finale (mancante da alcune stampe del film) raffigura una parata celebrativa in onore del ritorno dei viaggiatori, inclusa l'esibizione della Selenite prigioniera e l'inaugurazione di una statua commemorativa recante il motto "Labor omnia vincit".

 Directed by   Georges Méliès

Written by  Georges Méliès

Produced by  Georges Méliès

Starring  Georges Méliès/Bleuette Bernon/François Lallement/Henri Delannoy

Cinematography  Théophile Michault/Lucien Tainguy/Georges Méliès

Edited by Georges Méliès

 Production company   Star Film Company

Release date  September 1902

Country France

Budget  ₣10,000

Alcofrisbas, the Master Magician






This is the first movie version of the famous story. Alice dozes in a garden, awakened by a dithering white rabbit in waistcoat with pocket watch. She follows him down a hole and finds herself in a hall of many doors.
 
Questa è la prima versione cinematografica della famosa storia. Alice sonnecchia in un giardino, svegliata da un tremante coniglio bianco in panciotto con orologio da taschino. Lo segue giù per un buco e si ritrova in un corridoio con molte porte.
BFIThe first-ever film version of Lewis Carroll's tale has recently been restored by the BFI National Archive from severely damaged ...
 Directed by  Cecil Hepworth/Percy Stow 
 Written by   Cecil Hepworth
Based on  Alice's Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass by Lewis Carroll
 Produced by  Cecil M. Hepworth
Herman Casler (exec. producer)
Elias Koopman (exec. producer)
Harry Marvin (exec. producer)
Starring  May Clark
Cecil M. Hepworth
Mrs. Cecil Hepworth
Norman Whitten
Cinematography  Cecil M. Hepworth
Production company  Hepworth Picture Plays
Distributed by  American Mutoscope and Biograph Company
Edison Manufacturing Company
Kleine Optical Company
Release date  17 October 1903
 Country  United Kingdom

Bob Kick, the Mischievous Kid

A boy is led into the frame by two nursemaids who give him a big ball to play with. For the remainder of the film heads appear and disappear, stage props blow up and turn into other objects or people, and finally Bob Kick disappears.
 
Un ragazzo viene condotto nell'inquadratura da due balie che gli danno una grossa palla con cui giocare. Per il resto del film le teste appaiono e scompaiono, gli oggetti di scena esplodono e si trasformano in altri oggetti o persone, e infine Bob Kick scompare.
 

Ślizgawka w Łazienkach
Ślizgawka w Łazienkach (or Na ślizgawce]) is probably the first film in the history of Polish cinematography, shot by Kazimierz Prószyński in Warsaw between 1894 and 1896. The film shows skaters on the skating rink of the Warsaw Skating Society.

Ślizgawka w Łazienkach (o Na ślizgawce]) è probabilmente il primo film nella storia della cinematografia polacca, girato da Kazimierz Prószyński a Varsavia tra il 1894 e il 1896. Il film mostra i pattinatori sulla pista di pattinaggio della Società di pattinaggio di Varsavia.

Directed by   Kazimierz Prószyński
Release date 1902 Country Kingdom of Poland

The Apparition (1903 film)

 

Alone in his room at an inn, a lustful old man is haunted by spirits.
 
 Solo nella sua stanza in una locanda, un vecchio lussurioso è perseguitato dagli spiriti.
 

 The Shadow-Girl

Diretto da Georges Méliès

 Francia, 1902

The magician appears upon the stage with an imp as his assista

 Il mago appare sul palco con un diavoletto come suo assistente.

The Treasures of Satan

In a room in a medieval castle, Satan examines six money bags, and then locks them in a large chest. A blond man, creeping into the room on his hands and knees, jumps towards the table where he expects to find the money bags. Realizing the money is in the chest, he forces it open, but the lid slams down on his fingers. When he opens it again, the money bags are jumping and frolicking of their own accord. The man slams the lid down and sits on it, but he falls off when six young women in devilish outfits emerge one by one from the chest. They transform the money bags into spears and chase the man around the room; when the man tries to take refuge in the chest, it magically changes position. The women disappear, but the chest itself comes to life before transforming into a demon and tormenting the man. Satan and the demon throw the man in the safe, and they and the women dance around it as fire and smoke issue from it. Finally, the safe explodes to reveal the original money bags, safe and sound.

In una stanza di un castello medievale, Satana esamina sei sacchi di soldi e poi li chiude in una grande cassa. Un uomo biondo, entrando carponi nella stanza, salta verso il tavolo dove si aspetta di trovare i sacchi di soldi. Rendendosi conto che il denaro è nella cassa, lo apre con la forza, ma il coperchio gli sbatte sulle dita. Quando lo riapre, i sacchi di soldi saltano e si divertono di loro iniziativa. L'uomo abbassa il coperchio e ci si siede sopra, ma cade quando sei giovani donne in abiti diabolici emergono una dopo l'altra dal baule. Trasformano i sacchi di denaro in lance e inseguono l'uomo per la stanza; quando l'uomo cerca di rifugiarsi nel baule, magicamente cambia posizione. Le donne scompaiono, ma il forziere stesso prende vita prima di trasformarsi in un demone e tormentare l'uomo. Satana e il demone gettano l'uomo nella cassaforte, e loro e le donne danzano attorno ad essa mentre da essa escono fuoco e fumo. Alla fine, la cassaforte esplode rivelando i sacchi di denaro originali, sani e salvi.  

Directed by Georges Méliès 
Starring Georges Méliès 
Production  company   Star Film Company 
Country France    1902

The Twentieth Century Tramp; or, Happy Hooligan and His Airship

 
A Twentieth Century up-to-date tramp flying over the chimney tops of New York City in the latest flying machine, a bicycle that has its own propeller. The vagabond flies over the top of the Equitable Life building and other New York skyscrapers, then flies over the East River and clears the top of the Brooklyn Bridge.

In making his way toward Staten Island, his flying machine blows up, and the tramp falls off his perch.

Un vagabondo moderno del Novecento che sorvola i comignoli di New York City a bordo dell'ultima macchina volante, una bicicletta dotata di elica propria. Il vagabondo sorvola la cima dell'edificio Equitable Life e di altri grattacieli di New York, poi sorvola l'East River e supera la cima del ponte di Brooklyn. Nel dirigersi verso Staten Island, la sua macchina volante esplode e il vagabondo cade dal trespolo.
 

A man is sitting in a box at a cinema theatre. The screening starts with the title The Edison Projecting Kinetoscope followed by the intertitle Parisian Danger showing a girl dancing the can-can. The man jumps out of his box and starts imitating her dance. The second intertitle, The Black Diamond Express then appears and the film shows a train rushing towards the camera. The man is so afraid that he jumps back in his loge. The third film, The Country Couple, is then shown and when the spectator sees a couple kissing, he goes back on stage and tears up the screen, revealing the movie projector and projectionist behind it. The projectionist stands up and gives the spectator a beating.
 
Un uomo è seduto in un palco in un cinema. La proiezione inizia con il titolo The Edison Projecting Kinetoscope seguito dalla didascalia Parisian Danger che mostra una ragazza che balla il can-can. L'uomo salta fuori dalla scatola e inizia a imitare la sua danza. Appare quindi la seconda didascalia, The Black Diamond Express, e il film mostra un treno che corre verso la telecamera. L'uomo è così spaventato che torna nella sua loggia. Viene poi proiettato il terzo film, The Country Couple, e quando lo spettatore vede una coppia che si bacia, torna sul palco e fa a pezzi lo schermo, rivelando il proiettore cinematografico e il proiezionista dietro di esso. Il proiezionista si alza e picchia lo spettatore.
 
Directed by  Edwin S. Porter
Cinematography   Edwin S. Porter
Starring   Charles Manley
 Production  company   Edison Manufacturing Company
 Release date   27 January 1902
Country  United States of America

 

 

 

Nessun commento:

Posta un commento