Visualizzazioni totali

domenica 28 maggio 2023

erotic 3

 

erotic 3

A satyr approaching a nude nymph, holding a horn. Engraving Materials paper Technique engraving Dimensions Height: Height: 219 millimetres Width: Width: 179 millimetres
 Marcantonio Raimondi - Created: 1510-1527
 
A satyr and nymph in a sexual scene. A nymph is seated on a rock with a satyr standing. Around 1590-1595 Series: Lascivie Engraving Print made by: Agostino Carracci Materials paper Technique engravingThe British Museum  
 
Agostino Carracci (1557 - 1602), Satyr et Nymphe
Created: circa 1600

 
Agostino Carracci - Satyr Mason.Created: 16th century

 According to art historian Patricia Simons, the plumb line "is a pendulous instrument that sways rhythmically but finds the true vertical, and a carnival song likened it to a cleansing plunger that removes 'grease.' … The obvious bulge in the satyr mason's apron is both a satirical comment on censorship and an example of how arousal was frequently displaced visually onto the bestial … "—The Sex of Men in Premodern Europe (Cambridge University Press, 2011), p. 19.

 Amor en PsycheDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.619 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 20Bartsch 20Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: De naakte Amor kruipt in bed bij de naakte levenloze Psyche. Hij staat op het punt om haar wakker te kussen. In ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglio (vermeld op object)naar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 218 mm × b 135 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Cupid awakes Psyche from her deadly sleep Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein

 Apollo en DaphneDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Serienummer: 11/20 Objectnummer: RP-P-1925-3 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 18Bartsch 18Aantal staten bekend-2(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 2233 Omschrijving: De naakte Apollo achtervolgt de vluchtende Daphne. Haar opgeheven armen krijgen al takken en bladeren. Op de voorgrond links ligt een riviergod. In ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: blad: h 215 mm (Binnen plaatrand afgesneden.) × b 139 mm (Binnen plaatrand afgesneden.) Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Apollo pursuing the nymph Daphne (as yet not metamorphosed) Verwerving en rechten Verwerving: onbekend 1925 Copyright: Publiek domein
 

Apollo en HyacinthusDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.620 Catalogusreferentie: Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: De naakte Apollo zit met de naakte Spartaanse prins Hyacinthus op zijn schoot. Op de achtergrond links staat een putto. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga (mogelijk) Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 212 mm × b 135 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Apollo and Hyacinthus Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein
 

Aretino sonnet Created: cca. 1527
Unknown author - Dissertation on Pornography, Universitas Carolina, Prague, 2004.

Bacchanaal. Erotische scènes (serietitel) Objecttype: tekening Serienummer: 1/5 Objectnummer: RP-T-00-723 Vervaardiging Vervaardiger: tekenaar: Raymond de Lafage, tekenaar: François Boitard Datering: 1675 - 1775 Fysieke kenmerken: ondertekening in potlood, penseel en pen in bruin Materiaal: papier inkt potlood Techniek: pen / penseel Afmetingen: h 475 mm × b 660 mm Toelichting Uit serie van vijf tekeningen met erotische scènes van dezelfde hand. Verwerving en rechten Verwerving: onbekend Copyright: Publiek domein

Bacchanaal. Erotische scènes (serietitel) Objecttype: tekening Serienummer: 3/5? Objectnummer: RP-T-00-725 Vervaardiging Vervaardiger: tekenaar: Raymond de Lafage, tekenaar: François Boitard Datering: 1675 - 1775 Fysieke kenmerken: ondertekening in potlood, penseel en pen in bruin Materiaal: papier inkt potlood Techniek: pen / penseel Afmetingen: h 338 mm × b 665 mm Verwerving en rechten Verwerving: onbekend Copyright: Publiek domein
 

Bacchanaal. Erotische scènes (serietitel) Objecttype: tekening Serienummer: 4?/5 Objectnummer: RP-T-00-726 Vervaardiging Vervaardiger: tekenaar: Raymond de Lafage, tekenaar: François Boitard Datering: 1675 - 1775 Fysieke kenmerken: ondertekening in potlood, penseel en pen in bruin Materiaal: papier inkt potlood Techniek: pen / penseel Afmetingen: h 340 mm × b 663 mm Toelichting Uit serie van vijf tekeningen met erotische scènes van dezelfde hand. Verwerving en rechten Verwerving: onbekend Copyright: Publiek domein

Bacchanaal. Erotische scènes (serietitel) Objecttype: tekening Serienummer: 5?/5 Objectnummer: RP-T-00-727(R) Vervaardiging Vervaardiger: tekenaar: Raymond de Lafage, tekenaar: François Boitard Datering: 1675 - 1775 Fysieke kenmerken: pen in bruin, penseel in bruin en geelbruin over een tekening in potlood Materiaal: papier inkt potlood Techniek: pen / penseel Afmetingen: h 284 mm × b 616 mm Verwerving en rechten Verwerving: onbekend Copyright: Publiek domein
 

 

Bacchus en ErigoneDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Serienummer: 15/20 Objectnummer: RP-P-1925-4 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 14Bartsch 14Aantal staten bekend-2(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 2233 Omschrijving: Bacchus en Erigone zitten naakt en met hun benen verstrengeld. Bij hun voeten ligt een leeuw. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 210 mm × b 136 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Erigone and Bacchus, the latter possibly in the shape of a bunch of grapeslove-affairs of Bacchus ~ females Verwerving en rechten Verwerving: onbekend 1925 Copyright: Publiek domein

Carracci Angelique et Medor

Carracci Antoine et Cleopatre

Carracci Culte de Priape

Carracci Enee et Didon

  Carracci  Hercule et Dejanire

 

Carracci Julie avec un athlete

Carracci  Le Satyre et sa femme

 

Carracci  Mars et Venus
 
Carracci  Ovide et Corine
 
Carracci   Pandore

 
Carracci   Paris et Oenone
 
Carracci    Polyenos et Chrisis

 

Carracci Venus Genitrice
 
 
 

Counterfeit i modi

 This image is from a booklet that contained images created by carving a block of wood. After Marcantonio Raimondi, after Agostino Veneziano. This woodcut copy booklet is thought to have been created around 1555. It is thought that it was copied from engravings in the Agostino Veneziano copy of I modi. It has been commented that for the woodcut booklet "Two additional images in the abbreviated final signature... seem to come from different traditions...". Technique: Woodcut Artist:Unkown Around 1555

 Unknown author

 
 

 

Detail from sketchbook Cesare da Sesto Leaf II, 40 Pen and brown-black ink 19.2 x 14.3 Morgan Library & Museum, New York

 James Grantham Turner - "Eros visible : art, sexuality and antiquity in Renaissance Italy" James Grantham Turner New Haven : Yale University Press, 2017.

Created: circa 1513 

 

Drawing Francesco Salviati Pen and brown ink with brown wash Dimensions: 17 x 15.5 cm Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts, Paris

 James Grantham Turner - "Eros visible : art, sexuality and antiquity in Renaissance Italy" James Grantham Turner New Haven : Yale University Press, 2017

 Created: Around 1545 to 1547

« Erotic Scene »,, Object type:drawing Material, technique pen, etching, ink, black chalk, paper Dimension: 130 × 226 mm
 Giulio Romano - Museum of Fine Art of Budapest   Created: circa 1530 
 
Fashionable Contrasts; – or – the Duchess's little shoe yeilding to the magnitude of the Duke's foot 
 James Gillray: Fashionable Contrasts; – or – the Duchess's little shoe yeilding to the magnitude of the Duke's foot, originally published by Hannah Humphrey on January 24, 1792. The print shows the feet and ankles of the Duke and Duchess of York (Frederick, Duke of York and Albany 1763-1827, son of George III, and Frederica Charlotte Ulrica 1767-1820, his wife), in an obviously copulatory position, with the Duke's feet enlarged and the Duchess's feet drawn very small. Response in part to contemporary press flattery of the Duchess remarking on her dainty feet and elegant footwear.
 

From L'Arétin d'Augustin Carrache ou recueil de postures érotiques, d'après les gravures à l'eau-forte par cet artiste célèbreCarracci Achille et Briseis   Created: 1798

After Agostino Carracci - public domain
 
Gian giacomo caraglio da rosso fiorentino, gli amori degli dei, bulino, 1526 (roma, int. c.le per la grafica) giove in pastore
 
Gian giacomo caraglio da rosso fiorentino, gli amori degli dei, bulino, 1526 (roma, int. c.le per la grafica) plutone e proserpina.
 
Gian giacomo caraglio da rosso fiorentino, gli amori degli dei, bulino, 1526 (roma, int. c.le per la grafica) saturno e filira.
 
Hercules en DeïaniraDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.602 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 19Bartsch 19Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: De naakte Deïanira zit bij Hercules op schoot. Rechts ligt de dode centaur Nessus. In ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga (mogelijk) Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure; proefdruk Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 213 mm × b 136 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein
 

 
I modi raimondi.

Nine fragments depicting the 'Loves of the Gods' (I Modi ['the Positions']), mounted on a sheet; four depicting a female head in profile, three depicting the naked upper torso and head of a female reclining on a bed in various positions suggesting intercourse; two nude males seen from the torso up. 

Thought to be based on sixteen erotic engravings by Marcantonio Raimondi. The engravings in this image possibly created by Agostino Venezian.

From the British Museum: "These have traditionally been regarded as the only surviving fragments of Marcantonio's famous series of 'I Modi'. They are discussed by James Grantham Turner in 'Print Quarterly' December 2004, XXI, pp.369-79, who concludes that they come from a single 'replacement' set for Marcantonio's originals, re-engraved in the same direction perhaps by Agostino Veneziano. In this case no original engraving or fragment of one survives. Each fragment is further discussed by James Grantham Turner in 'Art and love in Renaissance Italy', Metropolitan Museum of Art, New York, 2008, cat.99, pp.200-202," 

 








Nine fragments depicting the 'Loves of the Gods' (I Modi ['the Positions']), mounted on a sheet; four depicting a female head in profile, three depicting the naked upper torso and head of a female reclining on a bed in various positions suggesting intercourse; two nude males seen from the torso up Engraving

Print made by: Agostino Veneziano (?) After: Marcantonio After: Giulio Romano (?) - https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_Ii-16-6-1-9
 
Created: between 1510 and 1520 
 
Jupiter et Junon 
Agostino Carracci 
 
Jupiter verandert Io in een koeDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.610 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 9Bartsch 9Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: Juno betrapt Jupiter en Io. Jupiter heeft Io in een koe veranderd. Rechtsboven een putto. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 216 mm × b 135 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Io changed into a cow: to avoid detection by Juno, Jupiter changes Io into a cow (Ovid, Metamorphoses I 611) Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein
 
L’Arétin de A. Carracci (à la nouvelle Cythère, 1798)
Agostino Carracci - Author  Created: 1798
 


















L'Arétin François, 1787
   François-Félix Nogaret 
 
Marcantonio - A satyr approaching a nude nymph reclining at the entrance of a grotto, H,2.72
 Created: 1510-1527
 
Mars en VenusDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.617 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 15Bartsch 15Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: Zicht in een slaapkamer Waar: Mars en Venus innig verstrengeld op bed zitten. Op het bed ligt een hond en op de grond ligt Amor. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 212 mm × b 136 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Mars and Venus as lovers Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein
 
 
 
Mercurius bezoekt Herse. De liefdes van de goden (serietitel). Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.615 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 12Bartsch 12Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: Mercurius betreedt de kamer van Herse, op Wie: hij verliefd is geworden. Herse ligt naakt op bed. Aglauros, de jaloerse zuster van Herse, probeert Mercurius tegen te houden. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglio, naar ontwerp van: Perino del Vaga (mogelijk) Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: blad: h 211 mm (binnen plaatrand afgesneden) × b 134 mm (binnen plaatrand afgesneden) Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: (story of) Mercury (Hermes), Mercury and Herse, daughter of Cecrops Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein

Neptunus en DorisDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.621 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 11Bartsch 11Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: Doris en Neptunus zitten innig verstrengeld te zoenen. Links staat Amor. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 212 mm × b 134 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Doris, wife of Nereus(story of) Neptune (Poseidon)love-affairs of Neptune Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein

Nominally en:Alcibiades and the courtesan Glycera. (This is in fact an anachronism, since Glycera lived in the Hellenistic period 200 years after Alcibiades's time.)
 Agostino Carracci - Own work

 
Nominally Bacchus and en:Ariadne. 
Agostino Carracci 
 
Nominally Messalina, serving as a prostitute under the pseudonym of Lisisca (literally, 'Messalina in Lisisica's booth'), deriving from accounts such as this one of Juvenal's
 Agostino Carracci     Created: 16th century

Original image description from the Deutsche FotothekTheosophie & Alchemie
Created: 1610

 
Parmigianino - drawing 
 This drawing is thought to be based on an image from the I modi. It is similar to an image that appears in a booklet of woodcut images that copy the engravings that were in the I modi. It is similar to the image numbered 10 in this woodcut copy booklet. The I modi was a book of erotic engravings that were engraved by Marcantonio Raimondi. It is also similar to another drawing that Parmigianino created. Artist: Parmigianino Pen and brown ink on Paper, trimmed Dimensions: 13.1 x 15.2 cm
 James Grantham Turner - "Eros visible : art, sexuality and antiquity in Renaissance Italy" James Grantham Turner. New Haven : Yale University Press, 2017.
 Created: 1 January 1524

Parmigianino - Lovers,
This drawing is thought to be based on an image from the I modi. It is similar to an image that appears in a booklet of woodcut images that copy the engravings that were in the I modi. It is similar to the image numbered 10 in this woodcut copy booklet. The I modi was a book of erotic engravings that were engraved by Marcantonio Raimondi. It is also similar to another drawing that Parmigianino created. drawing Medium, technique pen, ink on paper Dimensions 77 × 68 mm Link to the source page at the MFA Budapest 

  Created: around 1524–1527

Pietro aretino e anonimo xilografo veneziano, sonetti sopra il xvi modi, post 1537-1550 ca. (coll. priv.) 02. - Extracted image.
 

Pietro aretino e anonimo xilografo veneziano, sonetti sopra il xvi modi, post 1537-1550 ca. (coll. priv.) 03. - Extracted image
 

Pluto en ProserpinaDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.616 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 22Bartsch 22Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: Pluto grijpt de naakte Proserpina bij haar been en probeert haar te zoenen. Onder hen ligt Cerberus. In ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Rosso Fiorentino Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 220 mm × b 140 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Pluto in love with Proserpinalove-affairs of Pluto Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein

Posture 01 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550

Posture 02 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550
 
Posture 03 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550

Posture 04 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi after Agostino Veneziano.- around 1555
 

Posture 07 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550.
 

Posture 08 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550.

Posture 09 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550 

Posture 10 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550
 
Posture 11 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550 -
 
Posture 12 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550 

Posture 13 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550
 
Posture 14 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550
 

Posture 15 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550
 

Posture 16 - Woodblock cut copy - after Marcantonio Raimondi - around 1550

Saturnus en de nimf PhilyraDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.609 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 23Bartsch 23Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: De nimf Philyra heeft haar armen om Saturnus, die de gedaante van een hengst heeft aangenomen. Op de voorgrond rechts een putto met een zeis. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Rosso Fiorentino Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure; proefdruk Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 214 mm × b 135 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Philyra beloved by Saturn, occasionally in the shape of a horse Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein

Satyr and satyress About 1510-20 Andrea Briosco, called Riccio (1470-1532) Italy, Padua Bronze Riccio was probably the greatest sculptor of small bronzes in Renaissance Italy. He had close ties with the scholars of Padua University, who encouraged his interest in antiquity and owned many of his intimate figure groups. Here Riccio shows the lustful nature of the satyrs but also their tender relationship. In this group Riccio challenges the notion of the Satyr as a wanton beast driven purely by carnal desires by creating a tender scene of intimacy between two creatures, albeit with an overt sexuality. The Satyr and Satyress sit intertwined on a shallow integral base, their arms around each other's shoulders, her right leg resting over his left. The Satyr touches his partner's neck with his fingertips, his thumb resting on her chin, their lips pursed as if about to kiss. The sexes are differentiated even in the detail: for example the male's eyebrows are marked with lines to indicate hair, while the female's are smooth. In contrast to her partner's goatlike legs, those of the Satyress, though hairy, are shapely like human's. Her hair is dressed elaborately, interwoven with ribbons and beads, and topped with a tiara decorated with shells; at the back it is tucked into swags, with ribbons that drape over the shoulders Presented by The Art Fund

Satyr looking at a sleeping nymph; to right a naked nymph lying on drapery on the ground asleep, with a satyr bending over and looking. Around 1590-1595 Series: Lascivie Engraving Print made by: Agostino Carracci Production date 1585-1600 Materials paper Technique engraving Dimensions Height: Height: 154 millimetres Width: Width: 120 millimetres
 The British Museum

 
 

 
Statuette. Artist: Andrea Riccio Date: between 1524 to 1530 Statuette Bronze

 National Museum of the Renaissance

 

Тhis drawing had grey and brown wash and black ink placed over the top of it after it had been drawn. This image above was electronically extracted. The image is a "composite electroic 'map' of brown pixels." The drawing is in the fossombrone skethcbook from the workshop of Rahphael. Artist: Unkown. Perhaps Battista Franco. Disegni, vol. 3, Fossombrone Sketchbook f.78r Dimensions:33.5 x 21.5 cm Biblioteca Civica Passionei, Fossombrone…
Created: circa 1520
James Grantham Turner - "Eros visible : art, sexuality and antiquity in Renaissance Italy" James Grantham Turner New Haven : Yale University Press, 2017.

Posture 9 I modi

 This image is made from two images. One is an engraving and one is a woodcut print. One has been overlayed over the other. The woodcut image is from a woodcut copy booklet of images that are thought to have been copied from the Agostino Veneziano engravings of I modi. The second engraving is form the British Museum and is thought to be by Agostino Veneziano based on offest drawings from the Marcantonio Raimondi edition of "I modi". The Woodcut copy image created around 1555. The Agostino Veneziano engraving was created between 1510 - 1520. This composite image created for the book "Albertina engraving was created in the date 16th Century Eros visible : art, sexuality and antiquity in Renaissance Italy" by James Grantham Turner. Artist:Unkown

James Grantham Turner. - "Eros visible : art, sexuality and antiquity in Renaissance Italy" / James Grantham Turner. 2017 New Haven : Yale University Press, 2017

 

Posture 11 - I modi - Albertina museum - Engraving 
This image has two engravings. One has been overlayed over the other. The first engraving is from the Albertina museum and copies a posture from the "I modi". The second engraving is form the British Museum and is thought to be by Agostino Veneziano. The engraving from the Albertina Museum is thought to have been copied from the Agostino Veneziano engraving. This composite image created for the book "Albertina engraving was created in the date 16th Century Eros visible : art, sexuality and antiquity in Renaissance Italy" by James Grantham Turner. The Agostino Veneziano engraving was created between 1510 - 152
 James Grantham Turner. - "Eros visible : art, sexuality and antiquity in Renaissance Italy" / James Grantham Turner. 2017 New Haven : Yale University Press, 2017

 
The 'Satyr Mason'; a naked woman lying on a bed with a satyr standing in front of her holding a plumb-line over her; a child also seated on the bed and a cat below it, with a birdcage hanging in the window. c.1590-1595 Engraving

Two naked men, one holding the erect phallus of the other. Materials and techniques: Pen and brown ink. Fully glued 
Parmigianino

 
Venus en CupidoDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.614 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 21Bartsch 21Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: Venus ligt naakt op een bed. Amor zit naakt naast het bed. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglio (vermeld op object)naar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 213 mm × b 135 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Venus and Cupid (Cupid not being mere attribute) Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein
Rijksmuseum

Venus en de dode AdonisDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.601 Catalogusreferentie: Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: De naakte Venus hurkt naast het dode lichaam van Adonis. Rechts staat Amor. In ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 214 mm × b 136 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Met potlood is er een raster over de voorstelling aangebracht. Onderwerp Wat: death of Adonis: he is killed by a boar Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein

 Rijksmuseum

Vertumnus en PomonaDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.612 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 16Bartsch 16Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: De naakte Vertumnus reikt naar een vrucht in de hand van de naakte Pomona. Rechts een herme en een begroeide loofgang. In de ondermarge Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: ets en gravure Materiaal: papier Techniek: etsen / graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 214 mm × b 135 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: Vertumnus and Pomonalove-affairs of Vertumnus Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein

 Rijksmuseum

Vulcanus en CeresDe liefdes van de goden (serietitel)Godenliefden (serietitel) Objecttype: prent Objectnummer: RP-P-OB-35.611 Catalogusreferentie: The Illustrated Bartsch 13Bartsch 13Aantal staten bekend-1(2) Opschriften / Merken: verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 240 Omschrijving: De naakte Ceres en Vulcanus zoenen elkaar in de smidse van Vulcanus. In de ondermarge een Italiaans vers in twee kolommen. Vervaardiging Vervaardiger: prentmaker: Giovanni Jacopo Caraglionaar ontwerp van: Perino del Vaga Plaats vervaardiging: Italië Datering: 1515 - 1565 Fysieke kenmerken: gravure; proefdruk Materiaal: papier Techniek: graveren (drukprocedé) Afmetingen: plaatrand: h 213 mm × b 134 mm Toelichting Prent uit een reeks van 20 prenten. Onderwerp Wat: (story of) Vulcan (Hephaestus)Ceres (planet)love-affairs of Vulcan Verwerving en rechten Verwerving: overdracht van beheer 1816 Copyright: Publiek domein Link to the image: https://www.rijksmuseum.nl

 
 
Zoan-Andrea (1464-1526) - Due donne

 

 

Nessun commento:

Posta un commento