Oceano
Oceano (in greco antico: Ὠκεανός, Okeanòs) è un personaggio della mitologia greca, figlio di Urano (il cielo) e di Gea (la terra).Etimologia
Secondo il linguista olandese Robert S. P. Beekes, il nome Oceano deriva da una proto-forma pre-ellenica -kay-an-.Mitologia
Omero chiama Oceano l'origine degli dei (θεῶν γένεσις) e l'origine di tutti (γένεσις πάντεσσι); egli era una divinità fluviale e con lo stesso nome veniva designato sia il fiume (o corso d'acqua) che il dio, ciò che del resto si usava fare anche per le altre divinità fluviali.Oceano aveva un'inesauribile potenza generatrice, non diversamente dai fiumi, nelle cui acque si bagnavano le fanciulle greche prima delle nozze, e che perciò erano considerati come i capostipiti di antiche famiglie. Oceano però non era un dio fluviale comune, perché il suo non era un fiume comune. Quando tutto aveva avuto già origine da lui, esso continuò a scorrere agli estremi margini della terra, rifluendo in se stesso, in un circolo ininterrotto. I fiumi, i torrenti e le sorgenti, anzi il mare stesso, continuavano a scaturire dal suo corso vasto e potente. Anche quando il mondo stava già sotto il dominio di Zeus, egli solo poté rimanere al suo posto primitivo, oltre al quale si credeva si estendesse solo il buio, conosciuto col nome di Erebo.
Tuttavia non fu solo Oceano a rimanere nel suo luogo primitivo. Ad esso era legata la dea Teti, che giustamente veniva chiamata madre. Possiamo dunque capire perché Omero dice che questa prima coppia già da molto tempo si asteneva dal procreare. Che i due lo facessero per ira reciproca, è una motivazione naturale in quel genere di racconti antichissimi; ma se la procreazione primordiale non avesse avuto fine, neanche il nostro mondo avrebbe avuto consistenza, né un limite rotondo, né un corso circolare che rifluiva in se stesso. Ad Oceano rimase dunque soltanto la facoltà di fluire in circolo, di alimentare le sorgenti, i fiumi e il mare - e la subordinazione al potere di Zeus.
Oltre che da Omero e da Esiodo, Oceano è ricordato da diversi autori classici greci, tra i quali Pindaro ed Eschilo. Oceano è anche uno dei protagonisti del poema La Trasimenide di Matteo dall'Isola.
Un ramo della mitologia moderna (meno approfondita ma anche più conosciuta) attribuisce a Oceano e Teti anche la discendenza di Stige e Asopo (anch'esso dio fluviale) e attribuisce a Oceano il ruolo di "più antico dei titani".
Iconografia
Oceano è raffigurato nei mosaici romani come un anziano a torso nudo, semicoperto da un manto e con due chele di granchio tra i capelli. A volte è accompagnato da Teti. La testa di Oceano con la bocca aperta è spesso raffigurata nei tombini di raccolta delle acque, di cui il più famoso rimasto è la romana bocca della verità. Anche nell' iconografia cristiano-bizantina del battesimo di Cristo, di cui un esempio è la cupola del Battistero degli ariani a Ravenna, Oceano era di solito raffigurato presso i piedi immersi del Cristo, come simbolo del fiume Giordano e di tutte le acque fluviali.Genealogia (Esiodo)
Secondo Esiodo, i figli di Oceano e Teti, i fiumi, erano circa tremila (tra i quali nomina il Nilo, il Po, il Danubio e diversi fiumi greci più corti) ed altrettante figlie dette Oceanine.Urano | Gaia | Ponto | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OCEANO | Teti | Iperione | Teia | Crio | Euribia | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Potamoi | Oceanine | Helios | Selene | Eos | Astreo | Pallante | Perse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Crono | Rea | Ceo | Febe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Estia | Era | Ade | Zeus | Latona | Asteria | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Demetra | Poseidone | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giapeto | Asia (Clymene) | Temi | (Zeus) | Mnemosine | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Atlante | Menezio | Prometeo | Epimeteo | Ore | Muse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oceanus in the w:Trevi Fountain, Rome.
Oceanus
Oceanus (/oʊˈsiːənəs/; Greek: Ὠκεανός Ōkeanós pronounced [ɔːkeanós]), also known as Ogenus (Ὤγενος Ōgenos or Ὠγηνός Ōgēnos) or Ogen (Ὠγήν Ōgēn), was a divine figure in classical antiquity, believed by the ancient Greeks and Romans to be the divine personification of the sea, an enormous river encircling the world.
Etymology
R. S. P. Beekes has suggested a Pre-Greek proto-form *-kay-an-. In contrast, Michael Janda has reminded the scientific community of an earlier comparison of the Vedic dragon Vṛtra's attribute āśáyāna- "lying on [the waters]" and Greek Ὠκεανός (Ōkeanós), which he sees as phonetical equivalents of each other, both stemming from a Proto-Indo-European (PIE) root *ō-kei-ṃ[h1]no- "lying on", related to Greek κεῖσθαι (keîsthai "to lie"). Janda furthermore points to early depictions of Okeanos with a snake's body, which seem to confirm the mythological parallel with the Vedic dragon Vṛtra.Another parallel naming can be found in Greek ποταμός (potamós "broad body of water") and Old English fæðm "embrace, envelopment, fathom" which is notably attested in the Old English poem Helena (v. 765) as dracan fæðme "embrace of the dragon" and is furthermore related (via Germanic *faþma "spreading, embrace") to Old Norse Faðmir or Fáfnir the well-known name of a dragon in the 13th century Völsunga saga; all three words derive from PIE *poth2mos "spreading, expansion" and thus bind together the Greek word for a "broad river, stream" with the Germanic expressions connected to the dragon's "embrace".
Mythological account
According to Homer, Oceanus was the ocean-stream at the margin of the habitable world (οἰκουμένη, oikouménē), the father of everything, limiting it from the underworld and flowing around the Elysium. Hence Odysseus has to traverse it in order to arrive in the realm of the dead. In the Iliad, Hera mentions her intended journey to her foster parents, namely "Oceanus, from whom they all are sprung":
|
|
|
|
In most variations of the war between the Titans and the Olympians, or Titanomachy, Oceanus, along with Prometheus and Themis, did not take the side of his fellow Titans against the Olympians, but instead withdrew from the conflict. In most variations of this myth, Oceanus also refused to side with Cronus in the latter's revolt against their father, Uranus. He is, it appears, some sort of an outlaw to the society of Gods, as he also does not—and unlike all the other river gods, his sons—take part in the convention of gods on Mount Olympus.
Besides, Oceanus appears as a representative of the archaic world that Heracles constantly threatened and bested. As such, the Suda identifies Oceanus and Tethys as the parents of the two Kerkopes, whom Heracles also bested. Heracles forced Helios to lend him his golden bowl, in order to cross the wide expanse of the Ocean on his trip to the Hesperides. When Oceanus tossed the bowl about, Heracles threatened him and stilled his waves. The journey of Heracles in the sun-bowl upon Oceanus became a favored theme among painters of Attic pottery.
Iconography
In Hellenistic and Roman mosaics, this Titan was often depicted as having the upper body of a muscular man with a long beard and horns (often represented as the claws of a crab) and the lower body of a serpent (cfr. Typhon). On a fragmentary archaic vessel of circa 580 BC (British Museum 1971.11–1.1), among the gods arriving at the wedding of Peleus and the sea-nymph Thetis, is a fish-tailed Oceanus, with a fish in one hand and a serpent in the other, gifts of bounty and prophecy. In Roman mosaics, such as that from Bardo, he might carry a steering-oar and cradle a ship.In cosmography and geography
Oceanus appears in Hellenic cosmography as well as myth. Both Homer and Hesiod refer to Okeanós Potamós, the "Ocean Stream". When Odysseus and Nestor walk together along the shore of the sounding sea they address their prayers "to the great Sea-god who girdles the world". Cartographers continued to represent the encircling equatorial stream much as it had appeared on Achilles' shield.Herodotus was skeptical about the physical existence of Oceanus and rejected the reasoning—proposed by some of his coevals—according to which the uncommon phenomenon of the summerly Nile flood was caused by the river's connection to the mighty Oceanus. Speaking about the Oceanus myth itself he declared:
As for the writer who attributes the phenomenon to the ocean, his account is involved in such obscurity that it is impossible to disprove it by argument. For my part I know of no river called Ocean, and I think that Homer, or one of the earlier poets, invented the name, and introduced it into his poetry.Some scholars[who?] believe that Oceanus originally represented all bodies of salt water, including the Mediterranean Sea and the Atlantic Ocean, the two largest bodies known to the ancient Greeks.[citation needed] However, as geography became more accurate, Oceanus came to represent the stranger, more unknown waters of the Atlantic Ocean (also called the "Ocean Sea"), while the newcomer of a later generation, Poseidon, ruled over the Mediterranean Sea.[citation needed]
Late attestations for an equation with the Black Sea abound, the cause being – as it appears – Odysseus' travel to the Cimmerians whose fatherland, lying beyond the Oceanus, is described as a country divested from sunlight. In the fourth century BC, Hecataeus of Abdera writes that the Oceanus of the Hyperboreans is neither the Arctic nor Western Ocean, but the sea located to the north of the ancient Greek world, namely the Black Sea, called "the most admirable of all seas" by Herodotus, labelled the "immense sea" by Pomponius Mela and by Dionysius Periegetes, and which is named Mare majus on medieval geographic maps. Apollonius of Rhodes, similarly, calls the lower Danube the Kéras Okeanoío ("Gulf" or "Horn of Oceanus").
Hecataeus of Abdera also refers to a holy island, sacred to the Pelasgian (and later, Greek) Apollo, situated in the easternmost part of the Okeanós Potamós, and called in different times Leuke or Leukos, Alba, Fidonisi or Isle of Snakes. It was on Leuke, in one version of his legend, that the hero Achilles, in a hilly tumulus, was buried (which is erroneously connected to the modern town of Kiliya, at the Danube delta). Accion ("ocean"), in the fourth century AD Gaulish Latin of Avienus' Ora maritima, was applied to great lakes.
Oceanus attending the Wedding of Peleus and Thetis on an Athenian, black-figure Dinos by Sophilos, c. 590 BC (British Museum)
Athenian,
black-figure Dinos by Sophilos, c. 590 BC (London, British Museum,
signature 1971.11-1.1): Detail from a depiction of the Wedding of Peleus and Thetis,
attended by several gods in chariots. Behind Athena and Artemis in the
last chariot, Thetis' grandfather, the fish-tailed sea-god Okeanos, his
wife Tethys, and Eileithyia, goddess of childbirth, follow the
procession.
File:München — Staatliche Antikensammlungen — 2013-05-12 Mattes (16).JPG
Left to right: Nereus, Doris, a Giant (kneeling), and Oceanus, detail from the Pergamon Altar Gigantomachy
Pergamonmuseum Berlin, Pergamonaltar, Gigantomachie, Nereus, Doris, Okeanos contra Giganten
River Divinity, second century AD, Farnese collection, Naples National Archaeological Museum
River Divinity - Statua di Divinita' Fluviale
Collezione Farnese
da Roma, Iseo nel Campo Marzio
seconda meta del II secolo d.C. (inv 5977)
Oceanus faced gargoyle, originally from Treuchtlingen, Bavaria, now at the Staatliche Antikensammlungen, Munich
CC BY 2.0 deFile:München — Staatliche Antikensammlungen — 2013-05-12 Mattes (16).JPG
Mosaic depicting Oceanus and Tethys, Zeugma Mosaic Museum, Gaziantep
The Oceanus and Tethys Mosaic in the Zeugma Mosaic Museum, Gaziantep, Turkey
Head of Oceanus from Tivoli's second century Hadrian's Villa, Vatican Museum
Head of Oceanus, found at Hadrian's Villa, Vatican Museums
Oceano
Mascara de Oceano, siglo 2-3 d.J.C. (155-163 cm), hallado en 1959. Alcazar de los Reyes Cristianos, Cordoba, Spain
Oceano (Museo nazionale del Bardo, Tunisi)
Il dio Oceano.Mosaico pavimentale romano al Museo del Bardo a Tunisi. II secolo d.C.
Museo archeologico d'Istanbul - Raffigurazione allegorica dell'Oceano come divinità acquatica. Sec. II d.C. Da Efeso.
Gli dei Oceano e Teti dalla Patera di Parabiago, un piatto in argento sbalzato del 361/363 d.C. È conservato nel Museo archeologico di Milano. Foto di Giovanni Dall'Orto, 13 marzo 2012.
In Greek mythology, Oceanus was ruler of the sea before Poseidon. His counterpart in Roman mythology is Neptune
Franz conrad linck, oceano e teti, frankenthal, 1765 ca
Leopoldsbrunnen,
Innsbruck, Austria - memorial statue to Leopold V, Archduke of Austria
(on the Rennweg near the Tiroler Landestheater Innsbruck). Statues of
goddesses and sea deities by Caspar Gras (1585-1674).
Holland, 1586
Series: Sea and River Gods, pl. 1
Prints; engravings
Engraving
Mary Stansbury Ruiz Bequest (M.88.91.382b)
Prints and Drawings
Gli dei Oceano e Teti dalla Patera di Parabiago, un piatto in argento sbalzato del 361/363 d.C. È conservato nel Museo archeologico di Milano. Foto di Giovanni Dall'Orto, 25 luglio 2003.
The
Pantheon, or, Fabulous history of the heathen gods, goddesses, heroes,
&c. - explained in a manner entirely new adorned with figures from
ancient paintings, medals, and gems with a dissertation on
(14771147114)
Creato: 1 gennaio 1792
Creato: 1 gennaio 1792
Il dio Oceano
Pannello di mosaico dove si vede in un medaglione ottagonale una raffigurazione del dio Oceano, ubriaco e accasciato su una roccia con una conchiglia in mano.
Sui lati, ai quattro angoli del pannello, dei quadrati ospitano dei busti che raffigurano dei venti.
Il reperto si trova al Museo del Bardo.
Oceanus
OCEANO
Oceanus, Greco-Roman mosaic from Antioch C2nd A.D., Hatay Archaeology Museum
Pannello di mosaico dove si vede in un medaglione ottagonale una raffigurazione del dio Oceano, ubriaco e accasciato su una roccia con una conchiglia in mano.
Sui lati, ai quattro angoli del pannello, dei quadrati ospitano dei busti che raffigurano dei venti.
Il reperto si trova al Museo del Bardo.
Oceanus
OCEANO
Oceanus, Greco-Roman mosaic from Antioch C2nd A.D., Hatay Archaeology Museum
Mosaic panel from a fountain basin: The sea-god Oceanus. Roman, 3rd century AD. British Museum, London.
Oceano
OCEANUS by HSSN DSGN
Framed Drawing of Oceanus from AlphabetBook of Mythological Beings by Steve Prescott
God of Rivers statue Oceanus, Rome, Italy
Portrait Of Oceanus
OCEANUS
"Sometimes I stand upon the shore
Where ocean vaults their effuence pour,
And troubled waters sigh and shriek
Of secrets that they dare not speak."
H.P. Lovecraft, Cycle Of Verse: Oceanus
"Look you upon my daughter, mark how fair She is bedight as Cerce. I shall act
The green Oceanus."
H.P. Lovecraft, Alfredo; A Tragedy
"Okeanos was depicted in ancient Greek vase painting as a bull-horned god
with the tail of a serpentine fish in place of legs, similar to his
river-god sons."
"In mosaic art he therefore appears simply as a sea-god or the sea
personified, with crab-claw horns, and for attributes, a serpent and an oar."
Aaron J. Atsma, The Theoi Project: Greek Mythology
Nessun commento:
Posta un commento