Annemarie Heinrich
Annemarie Heinrich (9 January 1912 – 22 September 2005) was a German-born naturalized Argentine photographer, specialized in portraits and nudity. She is known for having photographed various celebrities of Argentine cinema, such as Tita Merello, Carmen Miranda, Zully Moreno and Mirtha Legrand; as well as other cultural personalities like Jorge Luis Borges, Pablo Neruda and Eva Perón.Heinrich was born in Darmstadt and moved to Larroque, Entre Ríos Province, with her family in 1926, fleeing from the First World War. In 1930 she opened her first studio in Buenos Aires. Two years later she moved to a larger studio, and began photographing actors from the Teatro Colón. Her photos were also the cover of magazines such as El Hogar, Sintonía, Alta Sociedad, Radiolandia and Antena for forty years.
Heinrich's work was shown in New York for the first time in 2016 at Nailya Alexander Gallery in the show "Annemarie Heinrich: Glamour and Modernity in Buenos Aires."
Heinrich is considered one of Argentina's most important photographers.
Annemarie Heinrich. Sin título, c.1935
Annemarie Heinrich (9 gennaio 1912-22 settembre 2005) è stata una fotografa argentina naturalizzata di origine tedesca, specializzata in ritratti e nudi. Lei è noto per aver fotografato varie celebrità del cinema argentino, come Tita Merello, Carmen Miranda, Zully Moreno e Mirtha Legrand; così come altre personalità della cultura come Jorge Luis Borges, Pablo Neruda ed Eva Perón.
Heinrich è nata a Darmstadt e si trasferisce a Larroque, Provincia di Entre Ríos, con la sua famiglia nel 1926, in fuga dalla prima guerra mondiale. Nel 1930 apre il suo primo studio a Buenos Aires. Due anni più tardi si trasferisce in uno studio più grande, e inizia a fotografare gli attori del Teatro Colón. Le sue foto sono state anche la copertina di riviste come El Hogar, Sintonía, Alta Sociedad, Radiolandia e Antena per quaranta anni. L'opera di Heinrich è stata esposta a New York per la prima volta nel 2016 a Nailya Alexander Gallery nella mostra "Annemarie Heinrich:. Glamour e modernità a Buenos Aires"
Heinrich è considerato uno dei più importanti fotografi di Argentina.
Annemarie Heinrich. Piru Bullrich, 1943
Vida
Su familia emigró hacia Argentina en 1926, asentándose en Larroque, Provincia de Entre Ríos. Allí aprendió fotografía de la mano de su tío Karel. Cuando su familia se mudó al Gran Buenos Aires, Villa Ballester, Annemarie instaló un cuarto oscuro de fotografía en la casa.Una vez allí, entra en contacto con el estudio fotográfico de Rita Branger, con quien aprende las tareas de laboratorio. Paralelamente continúa su aprendizaje con Melitta Lang y consolida su experiencia en el género del retrato.
A partir de la década del '30, junto con el gran desarrollo que en esa época tuvo la industria del cine y la radio, comenzó a sacar fotos a actrices y actores y a publicar las mismas en las revistas de espectáculo como: Sintonía, Radiolandia, El Hogar, entre otras.
En 1953, participó en la creación del grupo «Carpeta de los diez» y en 1979 fundó junto a otras cinco fotógrafas el Consejo Argentino de Fotografía, cuya misión es la difusión y estudio de la fotografía nacional y el intercambio con lo más sobresaliente de la producción mundial. Entre otras formaban parte del consejo sus alumnas Sara Facio y Alicia D'Amico.
Obtuvo el Premio Konex - Diploma al Mérito en 1982 como una de las 5 mejores fotógrafas de la historia en Argentina.
Tenía su estudio en Callao y Las Heras, en el barrio porteño de Recoleta. Su hija Alicia Sanguinetti sigue la misma profesión que la madre, en el mismo estudio.
Obra
Annemarie Heinrich realizó retratos de personajes famosos del espectáculo en la Argentina, que muchas personas asocian con las fotografías oficiales, aún sin saber que son de ella. Entre otros ha realizado retratos de Libertad Lamarque, Mirtha Legrand, Zully Moreno, Tilda Thamar, Jorge Luis Borges, Pablo Neruda, Chabuca Granda, Yehudi Menuhin, Juan Carlos Castagnino, Rafael Alberti, Atahualpa Yupanqui, Mercedes Sosa, Astor Piazzolla, Aníbal Troilo, Eva Perón, Marlene Dietrich, Flora Nudelman, Isabel Sarli.Annemarie hizo del retrato y del desnudo un arte y fue probablemente la primera que en la Argentina trató la fotografía como arte. En un reportaje en el diario Clarín decía:
Un buen retrato es algo más que una foto carné. Una cara debe expresar todo lo que un ser humano tiene dentro de sí, y eso lleva tiempo.En el mismo reportaje daba esta notable definición del arte:
La belleza se aprende mirando. Trabajé toda mi vida mirando un cuerpo, una luz, un reflejo.
Premios
Annemarie Heinrich obtuvo los siguientes premios:- Primer Premio del Foto Club Argentino (1982)
- Primer Premio, Medalla de Oro, de la AAFP (1982)
- Premio Alicia Moreau de Justo a las Cien Mujeres Sobresalientes del siglo XX
- Nombrada “Honorable Excelencia Mundial” por la Federación Internacional de Arte Fotográfico, FIAP (1982)
- Nombrada Miembro de la Gesellschaft Deutscher Lichtbilder (Alemania)
- Premio otorgado por el Teatro Colón por contribución a la cultura (1992)
- Ciudadana Ilustre de la Ciudad de Buenos Aires (1992)
- Premio Argentino otorgado por el Museo Nacional de Bellas Artes (Primera Bienal Internacional de Arte de Buenos Aires, (2001)
Libros publicados
- Ballet en la Argentina, con textos de Álvaro Sol, 1962
- Annemarie Heinrich, Centro Editor de América Latina, 1982
- La Azotea, el espectáculo en la Argentina, 1988
Annemarie Heinrich, the Junta de Indios festivities in Chile (1934) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Desnudo XXXIV
1934
gelatina de plata s/papel
Serge Lifar, El Espectro de la Rosa, 1935
Vintage gelatin silver print
Signed and dated on mount verso
28.5 x 20.5 cm
Vintage gelatin silver print
Signed and dated on mount verso
28.5 x 20.5 cm
Annemarie Heinrich. María Rosa Oliver, 1935
La luna - Anjah Willey
1935
gelatina de plata s/papel
Anita Grimm, Caprichos
1936
gelatina de plata s/ papel
Annemarie Heinrich. Desnudo VII, 1937
El velo - de la serie Sombreros
1937
gelatina de plata s/papel
Studio Business Card, 1938
Vintage gelatin silver print
17 x 26.5 cm
(Additional print on verso)
Vintage gelatin silver print
17 x 26.5 cm
(Additional print on verso)
Portrait of Argentine actress and singer Tita Merello, 1938
Desnudo 8, 1938
Vintage gelatin silver print
28.5 x 20.5 cm
Signed and stamped on verso
Exhibited at MALBA (Latin American Art Museum of Buenos Aires) March-July 2015
Vintage gelatin silver print
28.5 x 20.5 cm
Signed and stamped on verso
Exhibited at MALBA (Latin American Art Museum of Buenos Aires) March-July 2015
Desnudo 8, 1938
Vintage gelatin silver print
28.5 x 20.5 cm
Signed and stamped on verso
Exhibited at MALBA (Latin American Art Museum of Buenos Aires) March-July 2015
Vintage gelatin silver print
28.5 x 20.5 cm
Signed and stamped on verso
Exhibited at MALBA (Latin American Art Museum of Buenos Aires) March-July 2015
Desnudo, 1938
Vintage gelatin silver print
27.9 x 21.6 cm
Signed, titled, and dated on verso
Vintage gelatin silver print
27.9 x 21.6 cm
Signed, titled, and dated on verso
Desnudo XXIV
1938
gelatina de plata s/papel
Autorretrato con Ursula
1938
gelatina de plata s/papel
Eva Duarte (Evita) en malla con lunares, 1939
Sara Rivero - de la serie Tabarís
1939
gelatina de plata s/papel
Sara Rivero
1939
gelatina de plata s/papel
Florence Marly, 1942
Vintage gelatin silver print
23.5 x 27.5 cm
Vintage gelatin silver print
23.5 x 27.5 cm
Annemarie Heinrich. Amelia Bence, 1943
Annemarie Heinrich. Madre con hijo, 1944
Eva Perón
1944
gelatina de plata s/papel
Annemarie Heinrich - Desnudo II La Paloma 1945
Desnudo XII
1945
gelatina de plata s/papel
Annemarie Heinrich. Desnudo III, 1946
Annemarie Heinrich, scene at Delta de Tigre, Argentina (1946) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Annemarie Heinrich, a scene in Delta de Tigre, Argentina (1946) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Dunas
1946
gelatina de plata s/papel
El reloj - Inés York
1946
gelatina de plata s/papel
Antonio Truyol
1947
gelatina de plata s/papel
Desnudo XIX
1948
gelatina de plata s/papel
Annemarie Heinrich, workers at the port of Mar del Plata, Argentina (1948) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Actress Eliza Christian Galve, 1949
Vintage gelatin silver print
Stamped on verso
23.5 x 17.5 cm
Vintage gelatin silver print
Stamped on verso
23.5 x 17.5 cm
Marian Anderson, 1949
Vintage gelatin silver print
Signed on recto
39 x 29 cm
Vintage gelatin silver print
Signed on recto
39 x 29 cm
Annemarie Heinrich’s photograph of a boat on the Parará river in Santa Fe, Argentina (1950) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Nude 23, 1950
Vintage gelatin silver print, mounted
29 x 21 cm
Signed and dated on recto of mount; stamped on verso of mount
Vintage gelatin silver print, mounted
29 x 21 cm
Signed and dated on recto of mount; stamped on verso of mount
Annemarie Heinrich, a scene in Buenos Aires, Argentina (1950s) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Puente de París
1950
gelatina de plata s/papel
Vanoye Aikens, 1954
Vintage gelatin silver print
Stamped on verso
23 x 16.5 cm
Vintage gelatin silver print
Stamped on verso
23 x 16.5 cm
Anthony Tudor, 1955
Vintage gelatin silver print
Signed on mount recto, stamped on verso
21 x 29 cm
Vintage gelatin silver print
Signed on mount recto, stamped on verso
21 x 29 cm
Happy Holidays, 1958
Vintage gelatin silver print
Signed on recto, stamped on verso
14 x 10 cm
Vintage gelatin silver print
Signed on recto, stamped on verso
14 x 10 cm
Annemarie Heinrich. Veraneando en la ciudad, 1959
ANNEMARIE HEINRICH - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=d1YZTWVbJi0
23 mar 2010 - Caricato da nattachment
ANNEMARIE HEINRICH. nattachment. SubscribeSubscribedUnsubscribe 88. Loading... Loading ...
Joven Solarizado, 1961
Vintage gelatin silver print
Signed on mount verso
15 1/8 x 11 3/16 inches
Vintage gelatin silver print
Signed on mount verso
15 1/8 x 11 3/16 inches
Portrait of Argentine TV announcer, Lidia Satragno (aka) "Pinky".1964
Panadero
| ||
Jorge Luis Borges, 1966
Vintage gelatin silver print
Stamped on verso
40.5 x 29 cm
Vintage gelatin silver print
Stamped on verso
40.5 x 29 cm
Pablo Neruda, 1967
Vintage gelatin silver print
Stamped on verso
40 x 29.5 cm
Vintage gelatin silver print
Stamped on verso
40 x 29.5 cm
Bicicletas
1970 |
gelatina de plata s/papel |
Portrait of Argentine actress Graciela Borges. 1971
Annemarie Heinrich, street scene in Argentina (nd) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Annemarie Heinrich, a Buenos Aires zookeeper with penguins (nd) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Annemarie Heinrich, horses in rural Argentina (nd) (via Estudio Heinrich Sanguinetti/British Library Endangered Archives)
Carmen Miranda
Nessun commento:
Posta un commento