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venerdì 29 settembre 2017

Vlaho Bukovac (French: Blaise Bukovac; Italian: Biagio Faggioni; 5 July 1855 – 23 April 1922) Croatian PainterSlava Njima

Vlaho Bukovac

Vlaho Bukovac, nato e noto anche con il nome italiano di Biagio Faggioni (Ragusa Vecchia, 4 luglio 1855 – Praga, 23 aprile 1922), è stato un pittore croato.

Vita

Nato a Ragusavecchia da Agostino - a sua volta figlio del marinaio genovese Giuseppe, che si era riparato nella località dalmata dopo una tempesta e aveva deciso di fermarvisi - e dalla ragusea Maria Perich (Marija Perić), venne battezzato col nome di Biagio Faggioni, che a partire dal 1877 - su consiglio del proprio mentore ed amico Orsatto Pozza (Medo Pucić), rampollo di una delle più ricche famiglie nobili di Ragusa - sceglierà di tradurre nell'omologo croato Vlaho Bukovac (Vlaho è la traduzione del nome Biagio, così come il faggio in croato si chiama bukva).
Dimostrata fin dalla più tenera infanzia una grandissima predisposizione per le arti figurative, venne aiutato negli studi proprio dal Pozza, che nel 1877 lo spedì a studiare presso la prestigiosa École nationale supérieure des beaux-arts di Parigi.
Nel 1878 fu il primo artista croato ad essere ammesso al Salon di Parigi, all'epoca una delle più importanti esposizioni pittoriche al mondo.
Bukovac fin dalla gioventù usò viaggiare per lunghi periodi in Europa e in altri continenti, come l'America del Sud e del Nord. Da tutti i viaggi trasse ispirazione per le sue opere, che lo resero molto celebre in patria e nel mondo, facendolo considerare il più importante artista croato a cavallo fra il XIX e il XX secolo. Nel 1892, Bukovac sposò la ragusea Jelica Pitarević, con la quale ebbe quattro figli: Augustin (Ago), Ivanka, Jelena (Jelica) e Marija: sia Ivanka che Jelica seguirono in seguito le orme paterne, iscrivendosi all'Accademia di Belle Arti di Praga e divenendo pittrici. Negli anni '80 si spostò a Belgrado, ove lavorò per la famiglia reale serba.
Dal 1893 al 1897 fu a Zagabria, ove introdusse lo spirito dell'arte europea - prevalentemente francese - del tempo. In seguito - anche a causa di un'aspra polemica col pittore e uomo politico Isidor Kršnjavi - si trasferì nuovamente a Ragusavecchia, fino a quando nel 1903 venne chiamato a insegnare presso l'Accademia delle Belle Arti (Akademie vytvarnyh umeni) di Praga. A questo periodo appartiene una lunga serie di famosi ritratti.
Nel 1905 diventò socio dell'Accademia Serba delle Scienze e delle Arti, mentre nel 1919 fu membro della delegazione cecoslovacca alla Conferenza di pace di Parigi. Uno dei suoi ultimi lavori fu un ritratto del re del Regno dei Serbi, Croati e Sloveni, Alessandro I.
Vlaho Bukovac morì a Praga il 23 aprile 1922.

Opere

Pittore di grandissima sensibilità, Bukovac venne influenzato da tutte le principali correnti artistiche della sua epoca, in maniera particolare - seguendo cronologicamente il suo percorso artistico - dal realismo, dall'impressionismo e dal puntinismo.
I suoi quadri (oltre 500 opere) sono conservati nei principali musei dei paesi della ex Jugoslavia, oltre che in altre primarie collezioni pubbliche e private. La sua casa natale a Ragusavecchia - affrescata dall'artista - è stata trasformata in museo ed ospita una serie di suoi quadri.
È opera di Bukovac la più famosa opera pittorica legata al Risorgimento croato (Hrvatski narodni preporod, il periodo di presa di coscienza della nazione croata): il sipario del Teatro Nazionale Croato di Zagabria - allora intitolato Slava Njima (Gloria a loro), ma oggi più noto proprio come Risorgimento croato - rappresentante il grande poeta raguseo Giovanni Gondola, omaggiato da altri grandi personaggi della storia croata.

 Vlaho Bukovac - La Grande Iza
1882

Vlaho Bukovac (French: Blaise Bukovac; Italian: Biagio Faggioni; 5 July 1855 – 23 April 1922), a Croatian painter. His life and work were eclectic, for the artist pursued his career in a variety of locales and his style changed greatly over the course of that career. He is probably best known for his 1887 nude Une fleur (A Flower), which he created during his French period and which received attention in various reviews and publications during his lifetime.

Biography

Bukovac was born as Biagio Faggioni in the town of Cavtat south of Dubrovnik in Dalmatia. His father was an Italian from Genoa, while his mother was of Croatian descent.
Bukovac received his artistic education in Paris where he was sent by the patron (Knez) Medo Pucić. His small studies and sketches delighted his professor, the well-known Alexandre Cabanel, and Bukovac became a student at the prestigious École des Beaux-Arts.
Bukovac died in Prague.

Early career

Bukovac began his career in France. He painted in a "sugary" realistic style, his fashionable paintings achieved great success at the Paris Salon. During his sojourn in France, he travelled to England and the coast of Dalmatia, where he was born. His wide travels throughout his life also included voyages to the Black Sea, South (Chile and Peru), and North America.
He learnt English when living in America as a teenager and, from the mid-1880s to the First World War, regularly visited England, where many of his most popular pictures were sold by the London art dealers, Vicars Bros. They included his large religious piece, Suffer the Little Children to Come to Me, and three nude subjects, The White Slave, Potiphar’s Wife and Adam and Eve. In Britain, Bukovac also painted portraits of Vicars’s clients, including his best patrons Samson Fox of Harrogate and Richard LeDoux of Liverpool. Samson Fox had bought Suffer the Little Children to Come to Me, exhibited at the Paris Salon in 1888, which was later presented to St Robert's church in Harrogate.

Zagreb


 Bukovac became a significant representative of fine arts in Zagreb, Croatia from 1893-97, bringing with him the spirit of French art. These new directives are most evident in his landscapes. He then began using a palette of lively and lighter colors using liberated strokes, soft rendering and the introduction of light on the painting canvas. In his time in Zagreb, he became a leader at many important cultural and artistic events. He helped initiate the construction of the Art Pavilion, and organized the first artistic exhibition in the Academy Palace in 1893. Due to conflict with Izidor Kršnjavi and his great sensitivity, he withdrew to his native Cavtat where he stayed from 1898 to 1902. Upon his return to Prague he was appointed associate professor at the Academy of Fine Arts in Prague in 1903.

Pedagogy

His departure from Prague resulted in a complete change of personality for Bukovac. He felt satisfaction and enthusiasm in Zagreb that he had not felt in a while, and began to dedicate all of his energy to his new students, one of which was noted Croatian painter Mirko Rački. It was in this time he introduced pointillism to the Prague Academy, and earned his historical reputation as an excellent pedagogue. In Zagreb, he is probably best known as the painter of the theatre curtain in the Croatian National Theatre, "Croatian National Revival".

Style and influences

Besides being an artist who followed the established canons dictated by the Salon and the general public, he followed his own inner impulses of artistic creation. Liberated artistic expression, which was called Impressionism, developed in the spirit of the artists who kept gathering in modernism-oriented marginal galleries in Paris in the 1870s. He knew the spirit of academism and, on the other hand, he felt the spirit of Impressionistic freedom. Having accepted modern principles, Bukovac painted casual pictures, using liberated strokes of the brush, in the pointillist technique.

Auction records

Vlaho's painting "Une fleur" sold at Bonhams in London on 14 June 2006 for £100,800.00, including the auction premium. The auction house identified the painting as Reclining Nude.

 
 
Vlaho Bukovac - Mrs Richard Le Doux
1892

Bukovac, Vlaho (Faggioni, Biagio, Blaise), hrvatski slikar (Cavtat, 4. VII. 1855 – Prag, 23. IV. 1922). Najznačajnija ličnost hrvatskoga slikarstva; slikar koji je postavio temelje hrvatske moderne. U mladosti za boravka u Americi počeo slikati. Uz pomoć dubrovačkoga pjesnika → Mede Pucića odlazi na École des beaux-arts u Pariz; učio kod glavnoga predstavnika francuskog akademizma → Alexandrea Cabanela. Zanatski vješto modelirao izražajne portrete kojima je stekao slavu u Parizu i Londonu. Na nagovor → Franje Račkog doselio se u Zagreb 1893–98. i postao glavna ličnost svih umjetničkih manifestacija. Radom u pleneru presudno utjecao na brojne hrvatske slikare zagrebačke šarene škole: → Belu Čikoša Sesiju, → Otona Ivekovića, → Celestina Medovića i dr. Njegovim zalaganjem izgrađeni su brojni atelijeri, a iz Budimpešte, s milenijske izložbe, preseljen je Umjetnički paviljon. S grupom mladih umjetnika osniva Društvo hrvatskih umjetnika. Godine 1898. razočaran polemikama oko izložbe Hrvatskoga salona povlači se u Cavtat, potom u Beč i Prag, gdje radi kao profesor na Akademiji do smrti. Ponajprije predstavnik akademskoga realizma (La grande Iza) i nekonvencionalnih intimnih slika (Krajolik s Montmartrea). Prijelomni događaj u njegovu likovnom razvitku jest boravak u Dalmaciji kada rabi žive i svijetle skale boja i mekšu modelaciju; u duhu plenerizma slika portrete, dekorativne kompozicije i aktove (Obitelj Katalinić; Autoportret u bijeloj košulji; Božena Miletić; Gundulićev san; Magdalena). Za Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu oslikao veliki zastor Hrvatski preporod. U kasnijoj fazi radi pod utjecajem secesije (Raj; Dante na obali). U ciklusu aktova i cijelome praškom razdoblju (Probuđena; Ružičasti san) slika poentilističkim namazom (utjecaj talijanskoga slikara → Giovannija Segantinija). Napisao autobiografiju Moj život.

 Влахо Буковац, Краљица Наталија, 1882. година

Vlaho Bukovac - Akt s papigom
1886 

Vlaho Bukovac - Sv. Ivan Preteča
1887  

 Valtazar Bogišić
Vlaho Bukovac 1892
 Vlaho Bukovac - Janette Pongratz
1893
 Vlaho Bukovac - Hugo Vasilij Hoyos
1895
Vlaho Bukovac - Slikar Bela Čikoš Sesija
1896 

Hrvatski preporod (svecani zastor Hrvatskog narodnog kazalista u Zagrebu
Croatian Revival (curtain in the Croatian National Theater in Zagreb)
Vlaho Bukovac 1896
Vlaho Bukovac - Ikar na hridi
1897 
 Vlaho Bukovac - Autoportret u bijeloj košulji 
 1897
Vlaho Bukovac - In May
1898 
nude_beauty_in_a_garden
Vlaho Bukovac c. 1900  
The Toast
Vlaho Bukovac c. 1900

Baroness Rukavina
Vlaho Bukovac c. 1900
Nude
Vlaho Bukovac c. 1900
Lady Reading
Vlaho Bukovac c. 1900
 Reclining nude
 Vlaho Bukovac c.1900
Surprise
Vlaho Bukovac c. 1900 
Reclining Nude
Vlaho Bukovac c.1900
Prvo izlaganje remek
Vlaho Bukovac  c.1900
Nude
Vlaho Bukovac c.1900 

Daydreams
Vlaho Bukovac 1905
Vlaho Bukovac - Na balkone - Syn umelcuv
1905 
 Vlaho Bukovac - Divan
1905
 Vlaho Bukovac - Augustin Fagioni
1907

By the sea 1908

Vlaho Bukovac - Janko Drašković
1908 

 
The Bath 
Vlaho Bukovac 1908

Vlaho Bukovac - Nasi praotci
1908 

 
Koketa 
Vlaho Bukovac 1908

Vlaho Bukovac - Paška-Pri vedeževalki
1914

 Vor dem Toilettespiegel, signiert, datiert Vlaho Bukovac 1914 Praha, Öl auf Leinwand, 55 x 45 cm 
Vlaho Bukovac 

 Vlaho bukovac, giovane artista, 1914
Modern Art Museum in Dubrovnik
Sailko - Own work


 Vlaho Bukovac - Pipa Tavčar
1918 

Vlaho Bukovac - Andromeda
1922 

Weiblicher Halbakt. Öl auf Leinwand. 63 x 52 cm. Links unten signiert. 
Vlaho Bukovac 1922

 Alexander I (Karadjordjević) of Serbia and Yugoslavia (1888-1934)
Vlaho Bukovac


Crnogorka v 
Vlaho Bukovac Unknown date

 Vlaho Bukovac (1855 - 1922) - Dívka se závojem a růžemi

Gundulićev san 
Vlaho Bukovac Unknown date

Guslar v 
Vlaho Bukovac Unknown date

Vlaho bukovac, san domenico taumaturgo
Dominican Church and Monastery in Dubrovnik
Sailko - Own work

Self-portrait
Vlaho Bukovac
c. 1900

Portrait of Biagio Faggioni
Stjepan Kovačević 1898

The young Vlaho Bukovac.
 
 Vlaho Bukovac (1855–1922), pittore croato
 entro il 1885
Autore  Georg Meisenbach  (1841–1912)


 

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