The Vanishing Lady
The Vanishing Lady or The Conjuring of a Woman at the House of Robert Houdin (French: Escamotage d'une dame chez Robert-Houdin) is an 1896 French short silent trick film directed by Georges Méliès.
Synopsis
A magician walks onto a stage and brings out his assistant. He spreads a newspaper on the floor (thus demonstrating that no trap door is hidden there) and places a chair on top of it. He has his assistant sit in the chair, and spreads a blanket over her. When he removes the blanket, she has disappeared. He then waves his arms in the air and conjures up a skeleton. He places the blanket over the skeleton and removes it to reveal his assistant, alive and well.Production
Méliès himself is the magician in the film; his assistant is Jehanne d'Alcy.The film is based on a magic act developed by the French magician Buatier de Kolta. When the illusion was produced onstage, a trapdoor was used to create the appearances and disappearances; for the film, however, Méliès needed no trapdoor, using instead an editing technique called the substitution splice. The Vanishing Lady marks Méliès's first known use of the effect.
Release
The Vanishing Lady was released by Méliès's Star Film Company and is numbered 70 in its catalogues. Though the surviving print of the film is in black-and-white, hand-colored prints of Méliès's films were also sold; the Méliès expert Jacques Malthête reconstructed a hand-colored version of the film in 1979, using authentic materials.Escamotage d'une dame chez Robert-Houdin, oppure Escamotage d'une dame au théâtre Robert Houdin ("Sparizione di una signora al Teatro Robert-Houdin") è un cortometraggio diretto da Georges Méliès (Star Film 70) della durata di circa 1 minuto in bianco e nero, con alcune versioni colorate a mano.
È il primo che ci sia pervenuto in cui Méliés sperimenta la tecnica della sospensione della ripresa per creare un trucco puramente cinematografico (arresto e sostituzione).
Trama
Il film è ambientato nel teatro dove Méliés proponeva spettacoli di prestidigitazione e illusionismo. Méliès interpreta sé stesso, mettendo sul palco, con i gesti dell'illusionista, una sedia poggiata su un foglio di carta, dove fa sedere un signora entrata in scena. Dopo averla coperta con un drappo rigato, la fa sparire, scoprendo al posto della donna una sedia vuota. In seguito, tramite gesti "magici", fa riapparire uno scheletro, ma coprendolo di nuovo col drappo la donna riappare.I due allora si alzano e si inchinano per ringraziare il pubblico, escono di scena e rientrano per prendere l'applauso.
Produzione
Il film è importante nella storia del cinema perché è il primo che ci sia pervenuto dove Méliés sperimenta la tecnica della sospensione della ripresa per creare un trucco puramente cinematografico, che consiste nel far sparire una donna. Il trucco si eseguiva tramite l'interruzione della ripresa da parte dell'operatore, l'uscita di scena della donna e il prosieguo delle riprese a partire dalla nuova situazione: collegate le due scene senza interruzione dava l'effetto di una subitanea sparizione.Georges Méliès - Escamotage d'une dame chez Robert Houdin (1896 ...
YouTube · PengYooTV
Directed by | Georges Méliès |
---|---|
Produced by | Georges Méliès |
Starring |
|
Production
company |
Star Film Company
|
Release date
|
|
Country | France |
Language | Silent |
Nessun commento:
Posta un commento