Visualizzazioni totali

martedì 13 dicembre 2022

Master of the Parement (1361 – 1425)

The Master of the Parement of Narbonne, often referred to more briefly as the Master of the Parement or Parement Master is the name given to an artist of uncertain identity who flourished in France in the late 14th century and early 15th century. He belongs to the period of medieval painting sometimes referred to as International Gothic. The Master is named after the Parement de Narbonne, a unique painted silk altar frontal or parament found in the former Cathedral of Saint Just at Narbonne and now in the Louvre in Paris.

The Parement of Narbonne is 2.86 m long and 77.5 cm high, and is painted in black ink (strictly, grisaille) on silk. It includes scenes from the Passion and Resurrection of Christ, including the Kiss of Judas, the Flagellation, the Carrying of the Cross, the Entombment, the Descent into Limbo and the Noli Me Tangere. The then king of France, Charles V and his queen, Jeanne de Bourbon, are shown kneeling at either side of the cross in the central Crucifixion scene. Their presence suggests that the altarcloth was commissioned between 1364, the date of Charles's accession, and 1378, when the queen died. Its colour suggests that it was made for use during Lent, when it was conventional for richly coloured altarpieces to be covered by more simple drapes.

Some illuminated manuscripts are attributed to the same artist or his circle, including some of the illustrations in the Book of Hours of René d'Anjou which is now in the British Library, and the important manuscript, now in different parts in several museums known as the Très Belles Heures de Notre Dame (BnF), and the Milan-Turin Hours. According to the British Library, the Parement Master may have been Jean d'Orleans, an artist who is known to have been employed by Charles V between 1340 and 1407.

The style of the workshop of the Parement Master is distinctive. The figures are graceful and relatively realistic and three-dimensional in appearance, with expressive faces, but their heads tend to be disproportionate and heavy. Meiss (1967) suggests that the artists were influenced by earlier Italian painting, though others have drawn parallels with contemporary Bohemian style, or have seen northern (perhaps Flemish) influence in the realism of the faces. Both the handling of the grisaille technique and the box-like architectural frames in which some of the scenes are set indicate a keen awareness of the earlier work of Jean Pucelle (active in Paris in the 1320s). 

 

 Il Maestro del Paramento di Narbona (1361 – 1425) è stato un miniatore e pittore francese. Il nome convenzionalmente attribuito a un autore anonimo fa riferimento a un paramento d'altare proveniente dalla cattedrale di Narbona e oggi conservato al Museo del Louvre. 

 

Biografia

Il Maestro del Paramento di Narbona è stato più volte identificato come Jean d'Orléans, figlio di Girard d'Orleans, pittore del re di Francia, che lo formò a metà del XIV secolo. Divenne pittore ufficiale alla corte di Carlo V di Francia nel 1361, dopo la morte del padre. Nel 1365 partecipò ai preparativi per l'incoronazione del re; decorò numerose residenze reali: la sala delle udienze del Louvre (1366), il castello di Saint-Germain en-Laye nel 1378, il castello di Vincennes nel 1390. Jean lavorò anche per Giovanni di Valois, Filippo l'Ardito e fu pittore ufficiale alla corte di Carlo VI di Francia. Dall'agosto del 1391 guidò la Corporazione dei pittori di Parigi, in un momento in cui vennero promulgati nuovi statuti. Nel 1407 la sua carica alla corte del re passò al figlio.

Opere attribuite

Nessuna delle opere documentate prodotte da Jean d'Orléans è giunta sino a noi, ma al Maestro del Paramento di Narbona, oltre all'opera eponima, è stata attribuita la prima fase della decorazione di uno dei più importanti manoscritti del XIV secolo, commissionato da Carlo V e lasciato incompiuto e non rilegato. Fu diviso in due parti un decennio più tardi, intorno al 1406, da Jean de Berry; la prima sezione, sostanzialmente un libro d'ore conosciuta come Très Belles Heures di Notre-Dame, è conservata alla Biblioteca nazionale di Francia (Ms. nouv. acq. lat.3093). La parte restante fu acquistata da Giovanni III di Baviera, vescovo di Liegi e rimase in possesso della casa d'Olanda e di Hainaut fino alla metà del secolo; durante questo periodo le miniature furono completate in momenti diversi e da diversi artisti tra i quali Jan van Eyck. Il manoscritto giunse in possesso dei duchi di Borgogna e in seguito dei duchi di Savoia. Nel XVII secolo anche questo manoscritto fu diviso in due sezioni. Quella con le preghiere, detta Ore di Torino, giunse alla Biblioteca nazionale di Torino dove scomparve a seguito di un incendio nel 1904 ed è conosciuta solo attraverso le riproduzioni in bianco e nero contenute in uno studio condotto da Paul Durrieu, pubblicato nel 1906. La parte contenente il messale conosciuta con il nome di Ore di Torino-Milano, fu acquistata dalla famiglia Trivulzio di Milano ed è conservata al Museo civico d'arte antica di Torino. Nel manoscritto conservato a Parigi sono di responsabilità del Maestro del Paramento i disegni delle otto scene delle Ore della Vergine, quelli dell'Ufficio dei defunti, delle Orazioni della Passione e delle prime quattro miniature delle Ore della Croce. Le Ore di Torino-Milano sono in gran parte state attribuite a collaboratori, con l'eccezione dell'Incoronazione della Vergine e del Cristo in pietà.






 




Portrait du roi Charles V sur le Parement de Narbonne. Paris, Musée du Louvre.

Portrait de la reine Jeanne de Bourbon sur le Parement de Narbonne. Paris, Musée du Louvre.  

Le Parement de Narbonne - Louvre MI 1121

14th-century painters - Page from the Très Belles Heures de Notre Dame de Jean de Berry - WGA16013
Master of the Parement 

14th-century painters - Page from the Très Belles Heures de Notre Dame de Jean de Berry - WGA16017
 Master of the Parement Created: between circa 1390 and circa 1407

Egerton hours - Vierge et sainte Anne - BL Eg1070 f97
 Attributed to Master of the Parement   Created: circa 1410

Les Très Belles Heures Notre-Dame, funérailles à l'église - f58v

Master of the Parement Created: circa 1390-1410

Meister des Paraments von Narbonne (Umkreis)

Master of the Parement Created: between circa 1390 and circa 1407

Très Belles Heures de Notre-Dame - NAL3093, f2v-3r - Nativité

Master of the Parement Created: between circa 1380 and circa 1407

Très Belles Heures Notre-Dame - Dieu le père - Louvre-RF2022
Attributed to Master of the Parement Created: between 1390 and 1407

Très Belles Heures Notre-Dame - Vierge et saint Jean - Louvre RF2024r

 Attributed to Master of the Parement Created: between 1390 and 1407

Très Belles Heures Notre-Dame Annonciation BNF NAL3093 f1v 

Master of the Parement Created: circa 1390-1410

 

 

 

 

 

Nessun commento:

Posta un commento