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mercoledì 17 agosto 2022

Nicolas Froment (c. 1435, Uzès, Gard – c. 1486 in Avignon) Painter

Nicolas Froment (c. 1435, Uzès, Gard – c. 1486 in Avignon) was a French painter of the Early Renaissance. Nicolas Froment is one of the most notable representatives of the Second School of Avignon, (École d'Avignon), a group of artists at the court of the Popes in Avignon, who were located there from 1309 to 1411.

He was influenced by the Flemish style that characterizes the last phase of the Gothic.

He undertook to paint an altarpiece 12 February 1470 in Aix for a rich widow called Catherine Spifami; in the center of the panel is a depicting the Death of Mary, and on the side panels, the Saints Mary Magdalene and Catherine are shown. He was attributed a number of works from this timetime, but none of these attributions can be considered reliable.

One of the most interesting work of this group is the Retable des Pérussis or The Pérussis Altarpiece, depicts the adoration of the empty cross on Golgatha, and is located at the Metropolitan Museum in New York.[5]

Works

  • The Resurrection of Lazarus, triptych, (1461), Florence, Galleria degli Uffizi.
  • The Matheron Diptych, (v.1475), oil on canvas, 17 x 26 cm, Paris, Musée du Louvre.
  • Le Buisson ardent, triptych, (1475-1476), tempera on wood, 410 x 305 cm, Aix-en-Provence, cathédrale Saint-Sauveur.
  • The Legend of Saint Mitre, (about 1470), oil on wood, Aix-en-Provence, cathédrale Saint-Sauveur.

 

Nicolas Froment - Le martyre de Saint Mitre - Cathédrale Saint-Sauveur d'Aix

 Nicolas Froment (Uzès, 1430? – Avignone, 1486) è stato un pittore francese. 

Storia e descrizione

Dapprima al lavoro a Firenze e poi nella corte di Renato d'Angiò, lo si ritrova in attività ad Avignone dal 1468. Fu uno dei pittori più rappresentativi della Scuola di Avignone. Fu influenzato dalla scuola fiamminga.

Le sue opere più famose sono il trittico del Roveto Ardente, commissionato da Renato d'Angiò per la cattedrale di Aix-en-Provence, opera con la quale raggiunse una piena maturità manifestando una monumentalità e una esemplare semplificazione di piani con cui descrive il re e la regina stilizzandone i tratti e le caratteristiche psicologiche, e il trittico della Resurrezione di Lazzaro (1461), ora agli Uffizi di Firenze, opera altamente espressionistica, ma con le figure del donatore e degli accoliti ci riporta alla grande ritrattistica provenzale e alcuni particolare dell'anta sinistra ad una prospettiva non più empirica ma impostata scientificamente alla maniera toscana.

Da ricordare anche la Legende de Saint Mitre (1465) con motivi olandesi nella figura del boia e richiami provenzali nei panneggi angolosi del Santo giustiziato. Riscoperto nel 1871 fu dapprima confuso con il fiammingo Jan van der Meire. 

Diptyque Matheron - portrait de René d'Anjou Nicolas Froment - [1474]

King Rene and Jeanne de Lavalle. Louvre  Nicolas Froment - [1474]

résurrection de Lazare par Nicolas Froment (XV° siècle) au musée des offices de Florence

Nicolas Froment - The Raising of Lazarus  1461

Nicolas Froment - The Raising of Lazarus  1461

Nicolas froment, trittico della resurrezione di lazzaro, 1461 

Nicolas Froment, Trittico Resurrezione di Lazzaro, particolare delle ante laterali, 1461, Firenze, Galleria Uffizi.

 

Nicolas froment, trittico della resurrezione di lazzaro, 1461

Nicolas froment, trittico della resurrezione di lazzaro, 1461

Nicolas froment, trittico della resurrezione di lazzaro, particolare 1461 

Nicola Froment, Triptych of the Burning Bush, 1475, Aix-en-Provence, Church Saint-Sauveur 

Moses and The Burning Bush, Nicholas Froment, 1476 Central panel of tryptich for Rene of Provence Cathedrale Saint Sauveur, Aix-en-Provence 

Triptych of the Burning Bush. Portrait of Jeanne de Laval (1433-1498). Musée Granet, Aix-en-Provence. 

Cathédrale Saint-Sauveur d'Aix-en-Provence. Triptyque du buisson ardent fermé. 

Présentation du triptyque du Buisson ardent dans la cathédrale d'Aix-en-Provence après la restauration entreprise entre 2003 et 2010. 

 

 

 

 

 

 

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